[01.05.2009] - Vom parasi Bucurestiul din nou. De aceasta data destinatia va fi 2 Mai, judetul Constanta. Pentru detalii click aici.


[04.04.2009] - Va avea loc a doua intalnire smartfan in parcarea din fata Academiei Militare, Bucuresti. Mai multe detalii aici.


[16.03.2009] - smartfan a fost prezent la Brasov in weekend-ul 13-15 martie. La distractia si plimbarile cu buburuzele nu a lipsit nici zapada.


[07.03.2009] - Prima intalnire smartfan a avut loc in Parcarea din Piata Constitutiei. Au fost prezente 22 buburuze.


[22.02.2009] - In urma unei intalniri in cafeneaua Serendipity din Bucuresti a luat fiinta smartfan.ro


Lista de modele smart. De-a lungul timplui, smart a incercat sa mentina conceptul de baza fara sa faca rabat de la calitatea materialelor folosite, siguranta sau spatiu de depozitare. In timp au rezultat urmatoarele modele:


smart city-coupe si smart city cabrio, redenumite mai tarziu fortwo (1998-prezent)
smart crossblade (2002)
smart roadster (2003-2005)
smart forfour (2004-2006)

De asemenea exista un alt prototip de smart, inca neinclus in productia de serie:


smart crosstown

Primul smart city-coupe a fost produs in 1998 avand dimensiunea de 2.5 metri, fiind redenumit anul urmator smart fortwo. In contrast cu alte masini mici, smart e singura masina cu tractiune spate care asigura un control imbunatatit si mareste stabilitatea. Mai mult decat atat, smart city-coupe are o serie de dotari standard impresionanta, incluzand aici ESP, ABS, airbaguri frontale si continuand, in variantele de top cu tehnologia ASR dezvoltata de Mercedes.

Parcarea. Datorita conceptului de baza, smart a fost prima masina care a permis parcarea perpendiculara, dimensiunea sa fiind egala cu latimea unui camion sau a unui loc de parcare obisnuit. Acest tip de parcare a fost interzis in Munchen, Germania si este interzis de legile SUA.

Motorizari. Motorul primei generatii de smart fortwo este un motor cu 3 cilindri. In prima faza capacitatea cilindrica a motoarelor pe benzina a fost de 599 cmc, dar la prima restilizare capacitatea acestora a crescut la 698 cmc. A fost disponibil in doua versiuni de putere: 37 kW (50 CP) si 45 kW (61 CP). Motorul turbo-diesel are 799 cmc cu o putere de 30 kW (40 hp). Motoarele sunt plasate in partea din spate a autovehiculului.

A doua generatie. Introdusa pe 10 Noiembrie 2006, a doua generatie este putin mai mare decat prima generatie (2.69 m) si prezinta performante mai bune la testele de siguranta, in acelasi timp mentinand acelasi stil consacrat deja.

Motorizari si consum. Noul motor de 999 cmc este produs de Mitsubishi Motors. Motorul are o rata de compresie de 11.4:1, iar combustibilul recomandat este benzina premium (95+). Firma germana de tunning, Brabus, impreuna cu Smart au dezvoltat o versiune cu 72 kW (98 CP) disponibila doar in Europa. In urma testarilor efectuate in Uniunea Europeana, motorul pe benzina are un consum mediu de 4.7 L/100 km, iar cel pe motorina de 3.4 L/100 km.

Concept. Lungimea noului fortwo este de 2.69 m. Un cadru din otel, numit Tridion inconjoara si protejeaza pasagerii definind forma si designul masinii. In completarea cadrului Tridion exista panouri din plastic care se pot schimba. Greutatea masinii este de 730 kg, fiind una dintre cele mai usoare masini de pe piata europeana.

Siguranta. Noul smart fortwo este echipat cu airbaguri frontale si laterale si ESP. Pentru a proteja pasagerii si aceasta versiune de smart fortwo are motorul in spatele autovehiculului. La testele de siguranta NCAP masina a optiunut 4 stele la protectia pasagerilor si 3 stele la protectia pietonilor.

Hibrid. La Salonul Auto de la Frankfurt in 2007, smart a lansat oficial versiunea microhibrid smart fortwo. Vanzarea acestor automobile a inceput in Octombrie 2007 in Europa. Sistemul microhibrid imbunatateste consumul cu 8%, iar emisiile de dioxid de carbon au scazut de la 112 la 102 g/km.

Smart ED. In 2007 la Londra au inceput testele pentru versiunea electrica a smart fortwo, smart ED (Electric Drive). Productia de serie este preconizata pentru anul 2010. Versiunea testata dezvolta 40 CP si o viteza de top de 110 km/h, ajungand de la 0 la 48 km/h in 6.5 secunde. Masina are o autonomie de 116 km, iar perioada de incarcare a bateriei va fi de 8 ore. Tesla Motors a semnat un contract pentru fabricarea a 1000 de baterii pentru aceste masini. In iulie 2008 reprezentatii smart au estimat un pret de 20000 euro pentru acest model.

BRABUS. Este un pachet care include esapament si suspensii sport, jenti de 15 inch in partea din fata si de 17 inch pentru spate, directie imbunatatita si accesorii BRABUS. Motorul turbo din designul original nu a fost inclus decat in versiunile cabriolet si coupe, ultimele echipate cu un plafon panoramic din sticla.

Smart Crossblade este o editie limitata bazata pe scheletul lui city-cabrio, lansata in 2002. Este un roadster fara parbriz, plafon sau usi, limitandu-i utilizarea. Greutatea este de 740 kg. Motorul Brabus de 599 cmc dezvolta 52 kW (71 CP). Dupa ce Robbie Williams a cumparat masina cu numarul 0008, smart a inceput o campanie de marketing cu acesta.







Smart Roadster. Design si dezvoltare. Sub comanda directorului de design Jens Manske in toamna anului 1998, o echipa de 14 designeri si ingineri incep sa proiecteze posibilele viitoare masini smart. Realizeaza in curand ca scheletul smart city coupe este ideal pentru o masina sport de dimensiuni mici cu un motor turbo compact si o cutie de viteze secventiala cu 6 trepte. Urmand filozofia smart "reduce la maxim" si o abordare inovativa a fost generat un cocept de masina sport, supercompacta si practica. Designul masinii a progresat considerabil cand Mihael Mauer a preluat conducerea echipei de design in 1999. In acel an a fost produs prototipul smart roadster, care a fost prezentat la Frankfurt. Admiratia pe care a primit-o modelul la salonul auto a convins managementul sa inceapa productia de serie pentru acest model. In acelasti timp, Mauer deja dezvolta varianta coupe a roadsterului, prezentat la Paris in anul urmator.

Lansarea. Variantele de productie pentru roadster si roadster coupe au debutat impreuna in 2002 la Salonul Auto de la Paris si au fost disponibile pentru cumparatori doua luni mai tarziu. Ambele masini erau unice in piata, fiind mult mai mici decat Toyota MR2, MG TF, Fiat Barchetta si Mazda MX-5, dar oferind performante similare acestora si un consum de combustibil mai mic.

Productia.Smart roadster si roadster coupe au fost introduse in piata in 2003. Ambele variante au fost gandite ca o continuare a roadsterurilor britanice, ca Triumph Spitfire sau MG MGB. Roadster este propulsat de un motor cu 3 cilindri dezvoltat de Mercedes-Benz plasat in partea din spate a autovehiculului capabil sa dezvolte 45 sau 60 kW (61 sau 82 CP). Roadster coupe este dotat doar cu motorul de 82 CP. Ca dotari optionale sunt incluse volanul cu schimbator de viteze asemanator cu cel montat pe monoposturile de Formula 1. Greutatea modelelor este de 790 kg. Ambele variante sunt disponibile si in varianta BRABUS, in acest caz puterea motorului fiind de 74 kW (101 CP). Versiunile BRABUS au dublu esapament sport, suspensii mai joase, jenti din aluminiu de 17 inch, spoiler frontal si grila radiator. Interiorul exclusiv BRABUS (Xclusive) include tapiterie din piele, grafica diferita pentru instrumentele de bord, buton de pornire cu sigla BRABUS sau pedale din aluminiu.

Smart forfour este un supermini produs de smart intre 2004 si 2006. Spre deosebire de alte modele smart, forfour a fost mai aproape de masinile conventionale, fiind un hachback cu 5 usi cu un interior spatios si cu 4-5 locuri pentru pasageri.

Productia. Masina a fost produsa la fabrica NedCar in Olanda in colaborare cu Mitsubishi Motors, in aceeasi fabrica in care s-au produs in anii 70 si 80 Volvo 300 si in anii 90 Volvo v40. Pentru a salva costurile de productie smart forfour imparte multe dintre partile sale componente cu Mitsubishi Colt. Printre acestea mentionam: sasiul, suspensiile si noua generatie de motoare pe benzina MIVEC de la cel de 1.1 L cu 3 cilindrii la cele in 4 cilindrii de 1.3 si 1.5 L capabile sa dezvolte puteri pana la 80 kW (107 CP). Motorul diesel de 1.5 L nu se incadreaza in aceeasi categorie cu motoarele pe benzina, el fiind un motor in 3 cilindri dezvoltat de Mercedes-Benz, derivat din motorul in 4 cilindri folosit la masinile Mercedes-Benz A-Class si este disponibil pe smart forfour in doua versiuni, de 50 kW (67 CP) si 70 kW (94 CP).

Brabus. Versiunea sport BRABUS a devenit disponibila in anul 2005. Ea este propulsata de motorul turbo Mitsubishi 4G15, dezvoltand 130 kW (174 CP), cu 27 CP mai mult decat Mitsubishi Colt CZT. Viteza maxima pe care o poate atinge este de 221 km/h cu o acceleratie de la 0 la 100 km/h in 6.9 secunde.

Fapt interesant. Brosurile de prezentare spuneau despre interior ca este "creat ca un fotoliu pentru fiecare pasager". Pentru a testa aceste vorbe, prezentatorii emisiunii Top Gear au petrecut 24 de ore intr-un forfour. Concluzia lor a fost ca, desi spatiul nu le-a creat probleme si a fost intr-adevar confortabil, dar nu ar cumpara masina din cauza pretului mare in comparatie cu rivalele sale.

O noua serie de forfour? In urma succesului avut de smart prin lansarea in SUA a fortwo-ului si in urma unei popularitati in crestere a modelului forfour, directorul executiv Mercedes-Benz, Rainer Schmuckle confimrat ca exista discutii in privinta relansarii modelului.

Versiunea electrica. O versiune hibrid a smart forfour a fost produsa, in colaborare, de Lithium Technology Corporation si Zytek Systems. Bateria lithium-ion cu care este dotata putea propulsa vehiculul la viteza de 135 km/h si avea o autonomie de 32 km. Motorul era o combinatie intre motoarele diesel originale si 2 motoare electromagnetice de putere mare. Hibridul a primit un premiu de la Energy Saving Trust pentru emisiile sale minime de dioxid de carbon.





Prototipul smart crosstown este un autovehicul mic, pentru drum accidentat, cu o vizibilitate extrem de buna de jur-imprejur si care ofera experienta proaspata a stilului cabrio. Caracteristicile speciale sunt plafonul din material textil, parbrizul pliabil si tractiunea integrala hibrida, cu reglare automata intre motorul cu combustie interna si un electromotor pentru ca eficienta sa fie maxima. De asemenea, habitaclul are un design neconventional: scaunele si volanul sunt imbracate in piele maro, in stilul vintage, iar tetierele sunt integrate in spatare. Modelul crosstown poarta genele smart fortwo, subliniind potentialul acestuia.


smartfan © 2009. Web Design by Free Templates Online. Privacy Policy